‘Zichtbaar zijn doen we samen!’

Door Femke Hoekstra op 8 juli 2019

Eén jaar voorzitter, één jaar afdelingsbestuur van de Bossche PvdA: een terugblik en vooruitblik.

29 juni 2018 werd er een nieuw afdelingsbestuur gekozen van de Bossche PvdA. Samen met een fantastische club mensen kandideerde ik me voor dat bestuur als voorzitter. En we werden gekozen! Een energieke club die zin had om de PvdA in Den Bosch weer smoel te geven. We begonnen het jaar met aan het eind van de zomer weer eens een zomerborrel te organiseren. Ruim 50 leden waren in het Mariapaviljoen, waar Paul Tang met ons proostte en vooruit keek naar de Europese verkiezingen die eraan kwamen. We hadden het vooral gezellig en besefte ons als bestuur: dit willen we vasthouden!

We waren nog maar net in het zadel als bestuur, maar moesten al flink aan de bak om zowel de Provinciale Staten- en dus ook Eerste Kamer-verkiezingen voor te bereiden, met daar vrij snel achteraan alweer de Europese verkiezingen. Na onze Harm, die campagnes altijd uitermate gedegen voorbereidde, moesten we het zelf gaan doen. Even spannend in het begin, maar Stan en Erik zette hun tanden erin en al snel hadden we samen de smaak te pakken.

Gezellige campagnezaterdagen brachten we door, waarbij altijd lekkers te vinden was, meegebracht en vaak ook zelfgemaakt door Erik.

En wat een resultaat hadden onze acties! De PvdA doet weer mee! Langzaam herstellen we het vertrouwen in onze partij weer en beginnen mensen te zien hoe belangrijk die club van ons is. Er is nog zoveel om voor op te komen, zoveel om voor te knokken! Lokaal hier in Den Bosch, waar de fractie zich dagelijks voor inzet, maar ook op Brabants niveau en landelijk. Wat een trots dat we voor onze inzet werden beloond, ook hier in Den Bosch!

Maar we deden meer het afgelopen jaar dan campagne voeren. Wat waren we zichtbaar in deze stad, doordat het landelijk partijcongres hier bij ons plaats vond. We trokken er samen met het gewest keihard aan om dat voor elkaar te krijgen en organiseerden ook een toffe fotoboot, waar je in Oeteldonkse stijl op de foto kon. We spraken met onze partijvoorzitter Nelleke Vedelaar tijdens een ledenvergadering over de koers van onze partij en wat dat betekent voor ons als afdeling.

We maakten plannen voor het komende jaar en daarin werden gesteund door de leden. We gingen actief aan de slag als bestuur en organiseerden de Roodmovie, waar de film ‘Thelma & Louise’ werd gedraaid en een debat plaats vond. We organiseerde Herfstgasten met Jeroen Dijsselbloem en Viktorien van Hulst en Lentegasten met Khadija Arib en Paul van Dongen. Twee prachtige avonden, waar we ruim 150 mensen mochten verwelkomen. Veel daarvan, ook mensen die lid zijn van de PvdA, complimenteerden ons met de geweldige avond.

Al onze bestuursvergaderingen combineerden we met een werkbezoek aan een maatschappelijk initiatief, waarbij we ons samen met de fractie lieten informeren over ontwikkelingen in de Bossche samenleving. Zo kwamen we bij de veteranen van Ouwestomp, in verzorgingshuis Nieuwenhagen en in de buurttuin De Graafse Akker.

We steunden kinderen in armoede en hielpen Sinterklaas een handje door ook deze kinderen van een cadeautje te voorzien. We organiseerden een armoededebat met Gijs van Dijk, dat werd geleid en voorgezeten door onze eigen Lesha. Lesha was ook weer actief met de kidsreporters en reisde met hen af naar Den Haag om een bezoek te brengen aan de Tweede Kamer.

We sloten het jaar 2018 af en luiden 2019 in in een dampend volle The Legends Sports Bar met een drukbezochte nieuwjaarsbijeenkomst en proostten samen op weer een mooi politiek jaar.

Ook in februari hielden we weer een ledenvergadering om onze jaarrekening vast te laten stellen, maar we gaven ook de aftrap voor weer een nieuwe jaargang van So You Wanna Be A Politician, een opleiding voor lokaal politiek talent. Zo lang is het nu ook niet meer tot er weer nieuwe gemeenteraadsverkiezingen komen. En dan hopen we toch ook weer enthousiaste nieuwe talenten op de lijst te kunnen plaatsen, dus ook daar denken we nu al over na. Niemand minder dan Lilianne Ploumen trapte de bijeenkomst af en nam ons als leden mee in haar visie op de politieke koers van de partij.

We namen als bestuur ook afscheid van een aantal van onze leden. We danken Joep, Nadine en Mariska heel hartelijk voor hun inzet in ons bestuur. Ontwikkelingen in hun levens maakten dat zij voorrang moesten geven aan andere zaken en daar hebben we alle begrip voor. Gelukkig ontvingen we ook weer nieuwe leden en werd Elsbeth als nieuwe secretaris bekrachtigd door de leden. Inmiddels hebben we ook een nieuwe kandidaat-penningmeester, die in september formeel wordt voorgesteld aan de ledenvergadering. Dat is Albert-Jan.

En een paar weken geleden alweer, op de Dag van de Arbeid, brachten we al onze leden van 65 jaar en ouder een rode roos om ze te bedanken voor hun betrokkenheid bij de partij. Iets wat we al lange tijd doen en inmiddels wel een traditie kunnen noemen. Nooit gedacht hoeveel impact je daar soms mee kunt maken zo’n klein bezoekje bij mensen, die soms al tijden alleen zitten en verlegen zitten om een praatje en de mooiste herinneringen met je delen.

We gaan bijna de zomervakantie in. Een tijd waarin iedereen bezint en even afstand neemt van de dagelijkse beslommeringen. Of je nu weggaat of thuis blijft, het is eindelijk eens tijd voor koffie met die goede vriend of vriendin, het lezen van dat mooie boek dat op je wacht of gewoon eens even helemaal niks. Ik wens iedereen een heerlijk ontspannen zomer toe.

Na de zomer trappen we af met onze (after) zomerborrel op 14 september (tijd en locatie volgen). En ook voor het jaar 2019-2020 hebben we weer veel mooie activiteiten en plannen op ons lijstje staan. Trots vertel ik jullie ook dat er de afgelopen weken steeds meer mensen zijn die we als bestuur bellen, omdat ze lid zijn geworden van de PvdA. Dat belooft veel goeds!

Heb je een leuk idee, wil je iets organiseren, wil je eens meekijken bij de gezamenlijke vergaderingen van de fractie en het bestuur? Mail of bel me dan! We kunnen alle hulp gebruiken! Je bent altijd welkom!

Dat geldt ook voor niet-leden. Dus ken je iemand die nieuwsgierig is? Neem hem of haar eens mee naar een van de toffe activiteiten die we organiseren. Want zichtbaar zijn, dat doen we samen!

Nogmaals, een hele fijne zomer en tot in september!

Femke Hoekstra

Voorzitter PvdA Den Bosch