Door Pieter Paul Slikker op 6 mei 2015

Bossche PvdA houdt opiniepeiling over voorzieningen bij Zuiderplas en andere zwemplassen

Iedere zomer genieten duizenden Bosschenaren van ons buitenwater. De Zuiderplas, Oosterplas, Noorderplas, IJzeren Vrouw, IJzeren kind, de Grootewielen, Engelermeer en de Rosmalense Plas bieden velen een vakantie in eigen stad. Alleen al het Engelermeer en de Oosterplas werden in 2013 meer dan 100.000 keer bezocht (jaarverslag sport en recreatie).

Met uitzondering van het Engelermeer en de Oosterplas zijn er bij de meeste recreatieplassen geen officiële voorzieningen zoals toezicht, horeca en sanitair. Een bijzondere uitzondering vormt de Zuiderplas. In 1993 wilde het stadsbestuur snijden in de strandbaden. De voorzieningen bij de Zuiderplas moesten verdwijnen. Dat kwam het toenmalige college op stevige protesten van de Bossche bevolking te staan. Het mondde uit in een compromis. De Zuiderplas behield haar strand en speeltoestellen, de horeca en het sanitair bleef bestaan in een pachtconstructie waarbij de gemeente verantwoordelijk was voor het pand.

Meer dan twintig jaar later zijn de sanitaire voorzieningen bij de Zuiderplas versleten. De toiletten lekken, de kranen roesten, de tegels vallen van de muur. De gemeente weigert echter haar verplichtingen na te komen en de voorzieningen te renoveren. Dit tot grote ergernis van vele bezoekers.

De Bossche PvdA stelde in september vorig jaar hierover vragen aan het stadsbestuur. De toezegging werd gedaan dat men naar een oplossing zou zoeken. Inmiddels hebben we vernomen dat er drie opties op tafel liggen voor de voorzieningenbij de Zuiderplas. Slopen, renoveren of nieuwbouw. De voorkeur in het stadhuis schijnt wederom naar slopen uit te gaan.

PvdA-commissielid Pieter-Paul Slikker stelt het onderwerp aan de orde. Ter voorbereiding heeft de partij een opiniepeiling uitgezet: https://www.surveymonkey.com/s/2BBD38S. Bosschenaren kunnen hierin aangeven welke voorzieningen ze wenselijk vinden bij de zwemplassen. Ook kunnen ze zich uitspreken voor sloop of behoud van de voorzieningen bij de Zuiderplas.

Aldus Pieter-Paul Slikker: ‘Uitgangspunt moet zijn dat we voorzieningen die door duizenden Bosschenaren gebruikt worden koesteren. Voordat het nieuwe strandseizoen begint willen we daarom duidelijkheid over de Zuiderplas. Ook willen we weten wat Bosschenaren zelf onder goede voorzieningen verstaan. Dan kunnen we ook kijken wat er bij andere zwemlocaties nodig is.’

Pieter Paul Slikker

Pieter Paul Slikker (‘s-Hertogenbosch, 1980) was in de periode 2014 -2022 raadslid en fractievoorzitter voor de PvdA-Den Bosch. Sinds mei 2022 is hij aan de slag als wethouder wonen, zorg en bestuurlijke vernieuwing. Zijn missie in de Bossche politiek is het terugdringen van de groeiende ongelijkheid: ‘Den Bosch is een prachtige stad, we vieren hier

Meer over Pieter Paul Slikker