Door op 27 januari 2015

Terug naar de avond van de verkiezingen, 19 november vorig jaar. Dat was even slikken voor de heren Kagie en Hoskam. Niet het zorgvuldig gesmede verbond van VVD, CDA, Rosmalens Belang en Bosch Belang ging er met de winst vandoor. D66 werd de grootste. De partij van: ‘nu vooruit’. De partij die scoorde met de locatiekeuze voor het theater: het Paleiskwartier.

Maar lang slikken was het niet: al een dag na de verkiezingen gaf D66 de belangrijkste troefkaart uit handen: het theater was onderhandelbaar. Daar bleef het niet bij. Met hulp van het Haagse politbureau werd zelfs de eigen lijsttrekker geslachtofferd.

Niet alleen in D66 rommelde het. Rosmalens Belang raakte bijna stemmentrekker Sjef van Creij kwijt en Frans van Valkenburg stelde zich op de valreep kandidaat als wethouder tegen Paul Kagie. Geen coalitie die stabiel uit de startblokken komt. Veel gedoe over de poppetjes en het pluche in plaats van inhoud en idealen.

In dat opzicht heeft de PvdA reikhalzend uitgezien naar het bestuursakkoord. Want het gaat voor de PvdA toch vooral om de vraag: hoe kunnen wij Den Bosch en de Bosschenaren vooruit helpen. Het vizier op de toekomst. Wij zien in dat opzicht een aantal positieve punten: meer ruimte voor maatschappelijk initiatief, accommodaties in buurten en wijken. En natuurlijk het theater. Ons theater.

Maar helaas slaat de balans vooral door naar de verkeerde kant. Hoezo ‘Nu vooruit?’ Het woord ‘onderzoeken’ komt maar liefst 14 keer voor in dit bestuursakkoord dus niet: beslissen of gaan we doen, maar onderzoeken.

Daarnaast ligt de nadruk op cultureel erfgoed en traditionele culturele instellingen: het zichtbaar maken van de Pieckenpoort, museum Slager, het Sint Jansmuseum. Geen letter over het B-there festival, de Boulevard en moderne cultuur en architectuur. Er lijkt te worden voorgesorteerd op flinke bezuinigingen op de sector. ‘traditionele subsidierelaties’ moeten op de schop. Dit college wil renovatie en restauratie in plaats van vernieuwing en vooruitgang. Waar is de agenda van D66?

Of is dat het met veel bombarie gepresenteerde innovatief onderwijsfonds. Hoezo innovatief? Uit de onderhandelingsverslagen blijkt duidelijk dat het hier gaat om het al geplande kenniscentrum in het Paleiskwartier en de Graduate school. Geld voor bestaande ideeën dus. Daar staat dit akkoord bol van. Zo heet de WMO reserve ineens een armoede fonds.

En worden veel oude plannen worden van stal gehaald en opgepoetst: een megabioscoop in het Paleiskwartier, huisvesting voor het stadsarchief, een nieuwe zwemvoorzienig. Overigens al met al een hele lijst. Hoe was het ook alweer Bosch Belang? 100 miljoen niet doen? Klopt, met dit wensenlijstje zitten we zo aan 150 miljoen.

Tegelijkertijd wil deze coalitie in 2016 starten met een ombuigingsoperatie. Dan is toch echt de vraag: waarop wilt u bezuinigen? Wat wilt u wel en niet en waarom? Op welke punten kunnen wij dit college over drie jaar afrekenen? Wij horen graag welke prioriteiten u stelt en dienen daarom de motie ‘prioritering structuurfonds’ in.

Want waar het om gaat is: welke kant wilt u op met deze stad? Waar staat deze stad in 2035 in cultureel, innovatief en economisch opzicht? Welke rol speelt deze stad straks in regionaal en nationaal verband? Wat is uw antwoord op de toenemende spanningen tussen bevolkingsgroepen? welk perspectief biedt u de inwoners van deze stad als het gaat om zorg, werken en wonen?

De PvdA mist een scherp sociaal gezicht. Er wordt ingezet op een internationale school. Maar hoe gaan we om met kwetsbare jongeren die geen startkwalificatie halen? En hoe zit het met de huisvesting voor speciaal onderwijs? Waar blijft die nieuwe school voor kinderen van de Rietlanden? Er wordt geïnvesteerd in straatcoaches. Maar waar zijn de jongerenwerkers, buurtvaders en buddyprojecten in uw verhaal? Of is dit een law-and-order college dat vooral gaat voor repressie? De OZB mag niet omhoog. Maar hoe staat het met het beteugelen van woonlasten voor huurders? En de ondersteuning aan starters op de woningmarkt? En u heeft de mond vol over meer banen. U wilt contacten leggen met bedrijven. Maar wat gaat u concreet doen om mensen in deze stad aan het werk te helpen. Waar is het fonds voor extra werkgelegenheid? Hoeveel extra banen gaat u creëren?

Dit akkoord heet ‘aan de slag’. Prima, maar dan ook boter bij de vis. Welke plannen heeft u om de 8000 werklozen in deze stad aan een baan te helpen? De PvdA daagt u uit om met een aanvalsplan te komen. Om echt werk te maken van werk en dient daarom de motie ‘banen voor Bosschenaren in’.

En de meest kwetsbaren in de stad. Vluchtelingen en asielzoekers. Staatssecretaris Teeven stelt geld beschikbaar voor een bed, bad en brood voorziening. Het COA heef gevraagd om een ruimte voor een AZC in deze stad. Daarover wordt in dit akkoord met geen woord gerept. Hoezo Den Bosch een gastvrije stad? Wij dienen de motie opvang asielzoekers in. Omdat wij vinden dat mensen die op zoek zijn naar een beter leven niet op straat hoeven te slapen. Omdat wij vinden dat mensen die niet in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning moeten terugkeren vanuit een goede opvang. Niet vanuit de goot.

En ten slotte de zorg. Alle partijen in dit college delen de ambitie om zorg op maat te leveren. Tegelijkertijd blijft het een uitdaging om de overheveling van taken naar de gemeente goed te organiseren. De eerste tegenvaller is er al: het faillissement van Pantein /Vivent. Ondertussen is het gereserveerde geld van de WMO inmiddels flink geslonken. Door miscalculaties op de bijstand lopen we alleen al in 2015 aan tegen een tekort van 5,7 miljoen op het BUIG-budget. De PvdA maakt zich zorgen: welk vangnet blijft er over om tegenvallers op te vangen. De PvdA wil geen risico’s lopen als het gaat om de kwaliteit van zorg in deze stad en dient daarom de motie ’geen risico’s op zorggebied in’. Daarin vragen wij om op zoek te gaan naar mogelijkheden om eventuele tegenvallers te dekken.

Wij hopen dat u deze handschoen oppakt. Dat u de oppositie, zoals u heeft aangekondigd, constructief tegemoet treedt. Als fakkeldrager van de oppositie zullen wij uw verrichtingen nauwgezet volgen. Vooral als het gaat om de sociale agenda: goede zorg, meer banen en betaalbaar wonen. En vergeet ook de refeshknop niet, waarover Jos van der Lans het in zijn stadsessay heeft. Geef ruimte aan vooruitgang en vernieuwing. Stop met conservatief, gezellig, gezapig. Nu vooruit!