Door op 27 februari 2015

Geheime cijfers: 100.000 euro belastingkorting voor Heineken. 0 euro voor huurders.

Na één maand lang aandringen is er eindelijk inzicht in de achterliggende stukken behorende bij de coalitiebesprekingen. De PvdA is teleurgesteld dat het zo lang moest duren voor we de gewenste inzage kregen, maar nog meer in de werkelijke plannen die achter het mooie boekwerkje schuil gaat. De coalitie beweerde eerst dat er helemaal niets zou zijn, toen ging het enkel om een kladje en nu blijken er 10 documenten te zijn met doorrekeningen van de plannen. Goed nieuws voor Heineken. Daar krijgen ze een ton belastingkorting op de OZB.  Bosschenaren met een koophuis, huurders, mensen in de bijstand, jongeren zonder baan en ouderen met een zorgvraag komen er echter bekaaid van af.

Het begon bij de bespreking van het coalitieakkoord op 27 januari. De PvdA vroeg in een motie namens de oppositie inzicht in de financiële doorrekening van het akkoord. Fractievoorzitter Van der Geld van D66 voerde namens de coalitie het woord en kwam hij tot de opmerkelijke reactie dat er geen doorrekening bestaat. Opmerkelijk omdat hij wel eerst een schorsing nodig had om met zijn collega coalitiepartijen tot de conclusie te komen dat er geen doorrekening was.

Een week (3 februari) later kwam Nol Roos van de BVP tijdens de raadsvergadering met een uitdraai van een 4 pagina tellend spreadsheet met cijfers. Cijfers die rechtstreeks betrekking hadden op het coalitieakkoord en inzicht gaven in het tekort wat zich structureel voor zou doen als alle plannen worden uitgevoerd. Er was dus wèl een doorrekening. De coalitie kon niets anders dan het boetekleed aantrekken, wat Paul van de Krabben van Bosch Belang dan ook deed. Mike van der Geld (D66) en Ralph Geers (VVD) daarentegen kwamen vooral met allerlei ‘smoezen’ om deze openbaring te bagatelliseren. Het zou slechts gaan om een ‘kladje’ of ‘bierviltje’ waar we niet teveel waarde aan moesten hechten. Uiteindelijk kwam er de toezegging dat alle stukken behorende bij de coalitiebesprekingen ook aan de oppositie zouden worden gestuurd.

Enkel de 4 pagina’s van de spreadsheet werden ter inzage gelegd, verder moest de oppositie het doen met 10 documenten die onder geheimhouding in te zien waren. Het zou anders de belangen van de gemeente schaden. Geheimhouding is een zwaar middel waar we in het openbaar bestuur terughoudend mee om moeten gaan. En als het dan toch nodig mocht zijn dan omkleed met goede argumenten. Inzage in deze documenten maakte duidelijk dat hier geen sprake van was. Bij 9 van de 10 documenten is het volstrekt onduidelijk waarom het geheim moet zijn, een aantal betrof zelfs openbare informatie. De PvdA schreef daarom namens de oppositie voor carnaval een brief aan de burgemeester met dringende verzoek de geheimhouding op te heffen. Op 26 februari (een maand na het eerste verzoek!) kwam het verlossende woord. De geheimhouding zou van 7 van de 10 stukken opgeheven worden. Overigens was het wel te veel moeite om de stukken de raadsleden toe te sturen, ook nu slechts bereikbaar voor raadsleden die de leeskamer in het bestuurscentrum binnen kunnen. De Bosschenaar kan het nergens inzien, de journalist moet een aparte afspraak maken.

De PvdA is voor openbaarheid en zal alle documenten op haar website plaatsen. Om te beginnen met het meest interessante stuk, een toelichting op de spreadsheet. Een 9 pagina’s tellend document. Hoezo kladje, hoezo bierviltje? Helaas blijkt weer dat de coalitie de oppositie en de inwoners onjuist heeft geïnformeerd, althans de suggestie heeft gewekt dat er nauwelijks meer informatie zou zijn. De toelichting laat echter zien dat voor 42(!) beleidsvoornemens uit het coalitieakkoord een onderbouwing is gemaakt en een doorrekening. Zo kunnen we lezen dat het Ademgebouw (kenniscentrum in Paleiskwartier) een investering vergt van 3 miljoen en de Graduate School minimaal 5 miljoen. Dus nog maximaal 2 miljoen voor onderwijsinnovatie. Voor alle duidelijkheid, dus geen geld voor bijvoorbeeld De Rietlanden (speciaal onderwijs). We kunnen lezen wat de renovatie van bibliotheek en stadsarchief gaat kosten en dat de Bibliotheek en De Muzerije samen 2 ton moeten bezuinigen. Dat een sportvoorziening in het Paleiskwartier 15 miljoen gaat kosten en die in De Groote Wielen 5 miljoen. We gaan jaarlijks 4 ton uitgeven aan de Linie 1629 en 250.000 aan restauratie monumenten. En we weten wat de kosten zijn om de Sint Jan op orde te houden en wat het kost om bedrijven 25% belastingverlaging te geven. Maar de onderliggende berekening daarbij blijft geheim. Maar niet wat ons betreft. De inwoners mogen best weten dat deze coalitie een doorrekening liet maken die het Jeroen Bosch Ziekenhuis (18 miljoen euro winst in 2013) een jaarlijkse belastingverlaging geeft van 4 ton en Heineken (14% meer winst in 2014) van 1 ton door een lagere OZB voor bedrijven. Bosschenaren met een koophuis, huurders, mensen in de bijstand, jongeren zonder baan en ouderen met een zorgvraag komen er echter bekaaid van af. Na 1 maand wachten zien we dan toch wat de echte agenda is van deze coalitie, een conservatief rechts beleid. De ‘geheime’ stukken die nu deels openbaar zijn schaden niet het belang van de gemeente, maar het aanzien van deze coalitie.

Gelukkig hebben we de foto’s nog!