Door op 20 januari 2014

‘Jeugdzorg in lokale handen: zorg of zegen?

Het is goed dat er zoveel mogelijk kinderen instromen in het regulier onderwijs. Maar het speciaal onderwijs is en blijft nodig. “Het speciaal onderwijs heeft mij heel erg geholpen om mijn eigen kracht te leren kennen. Zonder dat was ik niet geweest wie ik nu ben.” Dat zei een van de aanwezigen tijdens het drukbezochte debat over de toekomst van de jeugdzorg in de Stads BIEB in Den Bosch. Een andere jongeren wees erop dat na het speciaal onderwijs jongeren in de ‘gewone’ maatschappij terecht komen en daar op voorbereid moeten zijn. De jeugdzorg komt vanaf 2015 in gemeentelijke handen. Is dat een zegen of een zorg? Was de centrale vraag.

Wethouder Jeroen Weyers leidde het debat. Als voorbeeld van gemeentelijke betrokkenheid  bij jeugd en zorg noemde hij de eerder op de dag door hem geopende tovertuin bij de vrouwenopvang aan de Aartshertogenlaan. Een positief geluid, maar in de zaal klinken ook zorgen. Bijvoorbeeld over GGZ-problemen in het onderwijs. Een moeder geeft aan dat het belangrijk is dat op tijd de juiste diagnoses worden gesteld. Zij vindt preventie belangrijk, maar op tijd professionele hulp inzetten ook. Zij is bang dat daar in de toekomst te lang mee wordt gewacht. Haar ervaring is dat er dan ook door de omgeving geleerd kan worden met bepaald gedrag om te gaan. Het gaat dan niet om het etiket maar om de hulp die geboden kan worden.

In de toekomst is het budget voor zorg kleiner. Wel zijn er goede afspraken met de gemeenteraad dat geld dat voor jeugdzorg is bestemd, ook daarvoor gebruikt wordt. Er wordt meer van mensen zelf gevraagd. De betrokkenheid van burgers mag niet zover gaan dat in wijkteams ook ouders en jongeren mee functioneren, vond een aantal aanwezigen. Dit onder meer vanwege privacygevoelige informatie. Maar ervaringsdeskundigen en jongeren moeten wel beter gehoord moeten worden. Het gaat ook om hun leven. Zij weten vaak het best wat hen kan helpen. Soms is dat even uit huis, een andere invalshoek op pedagogisch gebied. “Een nieuwe kijk op het kind”, aldus een vader van een gezinshuis.

Er kwam nog veel meer aan de orde in het debat, zoals het feit dat scholen en huisartsen een belangrijkere rol krijgen in het signaleren van problemen. Jeugdzorg is en blijft een belangrijk onderwerp waarover wij nog lang niet uitgepraat zijn. En waar wij ook altijd over moeten blijven praten. Het BIEBdebat, waarbij circa 80 belangstellenden –bestuurders, professionals, ouders, jongeren en andere betrokkenen–aanschoven, leverde een boeiende bijdrage.

Lisette van de Swaluw, fractievoorzitter PvdA ‘s-Hertogenbosch
Het volgende Biebdebat is op vrijdag 28 maart.