Betaalbaar wonen langzaam een utopie?

Door Fouad Kabbouti op 27 juni 2019

De afgelopen tijd hebben we in de gemeenteraad bijna maandelijks gesproken over het ernstige woningtekort in ’s-Hertogenbosch. Iedereen is ervan doordrongen dat we moeten bouwen, veel bouwen. De vraag is echter voor wie we moeten bouwen, waar we moeten bouwen en hoeveel we moeten bouwen. Anders bouwen we wel, maar sluit het niet aan op de vraag. We weten met elkaar dat er circa 10.000 acuut woningzoekenden zijn in onze gemeente, die allemaal op zoek zijn naar een betaalbare sociale huurwoning. Ruim 6000 hiervan komen op basis van hun inkomen enkel in aanmerking voor huurwoningen met een maximale prijs van 607 euro per maand.

Afgelopen week hadden we in de commissie Omgeving wederom twee plannen voor ons liggen waar de problematiek pijnlijk bloot werd gelegd.

Het ene plan betreft de bouw van 43 appartementen aan het Wielsem. Hiervan gaat 25 % (11 woningen) aangeboden worden als sociale huurwoning en de rest (32 woningen) als huurwoning in de vrije sector. Geheel in lijn met de beleidsuitgangspunten. Wat ons betreft mag het percentage sociale huurwoningen echt wel omhoog. Daar pleiten we nu al jaren voor en dat zullen we blijven doen. Maar waar we toch echt van schrokken was de prijs. Als ik je vertel dat het hier gaat om woningen van 35 m2 die aangeboden gaan worden in de prijsklasse 720-760 euro, tja dan krijg je toch een heel ander gevoel bij dit plan. Ja het is een commerciële partij die deze woningen gaat ontwikkelen, maar dan moet je met elkaar toch echt wel het gesprek aangaan of dit nu de norm gaat worden als marktpartijen ons woningtekort moeten gaan oplossen. Maximale prijzen voor minimale woningen. Daar hebben de ruim 10.000 Bosschenaren helemaal niks aan.

Het tweede plan betreft de bouw van 67 woningen op het voormalig GZG-terrein in onze mooie binnenstad. Dit is maar een onderdeel van het totale plan. Al deze 67 woningen zullen worden aangeboden als koopwoning. En de prijzen, nou voor de gemiddelde inwoner van onze gemeente niet te betalen. Ik heb zelfs prijzen van boven het miljoen langs horen komen. Maar geen zorgen is de boodschap van de wethouder. In het totaalplan wordt 20% van het totale aantal woningen aangeboden als goedkope woning (huur en/of koop).

Wanneer deze woningen dan gerealiseerd gaan worden en in welke prijsklasse, tja daar kregen we helaas geen duidelijkheid in. Het ligt zo voor de hand om in dergelijke projecten de betaalbare woningen gefaseerd te realiseren, zodat er ook echt gemengde wijken ontstaan. Maar helaas moet ook in dit plan nog maar blijken of en waar enkele van de 10.000 woningzoekenden kunnen landen.

Gebeurt er dan helemaal niks. Natuurlijk wel. Er wordt hard gewerkt om zoveel mogelijk plannen te realiseren, bouwplannen naar voren te halen en tijdelijke woningen te realiseren. Voor het jaar 2020 kondigde het college aan 75 extra tijdelijke woningen te bouwen bovenop de al geplande 150/200 tijdelijke woningen. Plat gezegd, hiermee gaan we de oorlog niet winnen.

Mijn fractie en ik zullen deze coalitieperiode het college en de gemeenteraad blijven aansporen om het tekort aan betaalbare woningen gericht aan te pakken. Wij zullen dit constructief doen waar het kan en waar nodig zelf met initiatieven komen. Want als de plannen, waar we op 2 juli as. over gaan besluiten, de norm gaan worden, staan er 10000 Bosschenaren nog heel lang buitenspel op de woningmarkt. En dat kan niet de bedoeling zijn. Hier mag echt wel een tandje bij #doesmeer!!

Fouad Kabbouti

Fouad Kabbouti (‘s-Hertogenbosch, 1979) zit sinds 2015 in de gemeenteraad en is momenteel fractievoorzitter van de PvdA Den Bosch. Zijn missie in de Bossche raad “Bouwen aan een sociaal Den Bosch: ‘Bosschenaren heb je in allerlei kleuren en smaken. De hardwerkende pakketbezorger, de zorgzame leraar, de stoere bouwvakker en de onmisbare zorgmedewerker. Ze verschillen aan

Meer over Fouad Kabbouti