‘Ook als homostel moet je veilig over straat kunnen’

Door Jolanda van Gool op 10 oktober 2020

De Partij van de Arbeid in Den Bosch maakt zich zorgen over de veiligheid en het welzijn van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen in de stad.

Het gevoel van onveiligheid onder LHBTI’ers is in Den Bosch weliswaar iets afgenomen ten opzichte van 2017, het aantal van hen dat zich in de eigen woonomgeving wel eens onveilig voelt is anno 2020 nog altijd bijna 25 procent.

11 procent is het afgelopen jaar bedreigd, blijkt uit nieuwe cijfers die deze week gepubliceerd zijn in de aanloop naar Coming Out Day op zondag 11 oktober.

Daarnaast constateert COC ’s-Hertogenbosch samen met andere netwerken in de stad dat al in geen tijden contact is geweest met Roze in Blauw. Dat is een landelijk politienetwerk met een meldpunt voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen (LHBTI+), die te maken krijgen met discriminatie, bedreiging, mishandeling of andere strafbare zaken gerelateerd aan hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit.

Dit alles baart de PvdA zorgen, zegt raadslid Jolanda van Gool.

“Zorgen over de veiligheid én het welzijn van de Bossche LHBTI-inwoners. Naar onze mening maken wij immers samen Den Bosch. Dat blijft onze rotsvaste overtuiging. Wij vinden dat er in onze gemeente plek moet zijn voor iedereen en gezorgd moet worden voor iedereen, dat je elkaar moet respecteren. Onze stad moet gastvrij zijn voor álle inwoners, zodat je dus ook als homostel veilig hand in hand over straat kunt gaan.”

Van het college wil ze dan ook weten waarom Roze in Blauw spoorloos is in Den Bosch, toch een van de 54 Regenboogsteden in Nederland.

Daarnaast wil Van Gool graag weten of het college bereid is om ook al op basisscholen voorlichting te geven over seksuele oriëntatie en genderidentiteit en of B&W een project van COC Noordoost-Brabant en FC Den Bosch om (top)sport voor iedereen mogelijk te maken actief wil ondersteunen.

Ook vraagt de PvdA met de vragen aandacht voor diversiteit onder ambtenaren en voor roze ouderen in de gemeente. “Zijn er bijvoorbeeld meer verzorgingshuizen in ’s-Hertogenbosch gekomen die het certificaat de Roze Loper hebben gekregen?”, vraagt Van Gool zich af.

Wat haar betreft komt er ook ondersteuning en bijscholing voor huisartsen, praktijkondersteuners en sociale wijkteams om LHBTI-gerelateerde problemen op tijd te herkennen. De gemeente zou dat kunnen faciliteren.

Jolanda van Gool

Jolanda van Gool (Kaatsheuvel 1975) zit sinds 2018 in de gemeenteraad voor de PvdA-Den Bosch. Haar missie in de Bossche raad is het terugdringen van de groeiende ongelijkheid en het terugdringen van de armoede in de stad: ‘Den Bosch is een stad om kei trots op te zijn en we zingen met de carnaval altijd

Meer over Jolanda van Gool