Hambaken Connect: ‘Mensen voelen zich bij ons geen nummertje’

Door Tom Oostra op 21 februari 2021

Hambaken Connect legt samen met jongeren en ouders uit de wijk een stevige basis voor een goede toekomst. ‘We zijn er niet voor alles, maar we voeren wel veel uit omdat we vinden dat we dat moeten doen.’

Een van de jongeren in de wijk Hambaken heeft moeite met Spaans. Zeker in deze lockdown – met het onderwijs op afstand – is het lastig om je goed voor te bereiden op het tentamen, dus bracht vrijwilligersorganisatie Hambaken Connect hem in contact met een wijkbewoner die goed is in de Zuid-Europese taal. Zo kan zij zich, nu ze in haar baan als purser bij KLM door de coronacrisis veel minder vliegt, toch nuttig maken voor de wijk en dat geeft voldoening.

Het is maar één voorbeeld van de sociale veerkracht van de wijk Hambaken, vindt Hiwi Abdel Jabar, samen met oprichter Youssef Noudri, Yassin Settout en Neslihan Coskun een van de kartrekkers van Hambaken Connect.

Lockdown doet veel met gezinnen
“Zeker in deze coronatijd”, zegt ze. “De lockdown doet veel met de veelal grote gezinnen hier in Hambaken. Bovendien kunnen ouders hun kinderen door slechte taalvaardigheden niet altijd even goed helpen met werk voor school. Dan is het goed dat ze hier bij Hambaken Connect terecht kunnen. De ouders hebben dan ook even een momentje voor zichzelf.”

Hambaken Connect – in 2005 gestart als Hambaken Gym, ‘een kickboksvereniging met een maatschappelijke missie’ – is de spil in de wijk.

Wekelijks bereikt het team van ‘community builders’ tussen de 200 en 300 mensen, die bij Hambaken Connect terecht kunnen voor hulp bij een probleem, om te sporten of voor huiswerkbegeleiding.

Aanjagers
“Wij zijn aanjagers en bereiken juist de mensen die zich buitengesloten voelen of geen aansluiting vinden bij andere organisaties”, legt Hiwi uit. “We zijn er niet voor alles, maar we voeren wel veel uit omdat we vinden dat we dat moeten doen.”

Wijkbewoners kloppen door de vertrouwensband die in de loop der jaren is ontstaan ook vaak opnieuw aan voor een hulpvraag. Bijvoorbeeld als ze er met een andere instantie niet uitkomen. Dan pakt het kleine team van Hambaken Connect zelf door.

Hulp die aansluit bij jongeren en gezin
“Soms lopen we een beetje over”, zegt Hiwi lachend. “Maar we doen alles wat in onze macht ligt om ervoor te zorgen dat hulp aansluit bij jongeren en het gezin.” Want een probleem moet altijd in een groter verband gezien worden. “Financiële problemen van ouders zorgen bijvoorbeeld ook voor stress bij de kinderen. Je moet het hele gezin meenemen.”

Dat doet Hambaken Connect door te helpen bij doorverwijzingen naar andere instanties en met ‘laagdrempelige activiteiten’.

Het sportaanbod is een middel om de weerbaarheid en de sociale vaardigheden van jongeren te vergroten en bepaalde vormen van agressie weg te werken. Ook moeders en vaders kunnen komen sporten en voor ouders is er een wandelgroep. Dan is er ook de huiswerkbegeleiding.

Achter de voordeur
“Maar dat is eigenlijk veel meer dan dat”, vertelt Hiwi. “Daar zitten meerdere elementen in, waardoor we inzicht krijgen in het leven van jongeren thuis en in de wijk. We komen op deze manier bij heel veel mensen achter de voordeur.”

Tegelijkertijd zorgen de activiteiten ervoor dat wijkbewoners zich betrokken voelen bij Hambaken. Via Hambaken Connect ontstaat een community, waar jongeren en hun ouders werken aan een stevige basis voor een goede toekomst voor henzelf én de wijk.

“Sommige ouders komen hier binnen met een hulpvraag en worden uiteindelijk vrijwilliger. Dat komt omdat mensen zich hier geen nummertje voelen. We slaan voor niets of niemand de deur zomaar dicht en dat zorgt ervoor dat mensen zich betrokken en verbonden voelen. Ze zijn trots op Hambaken, want ze zien het echte verhaal en ze willen daarbij horen.”

Eén grote familie
En iedereen is welkom, benadrukt Hiwi. “De diversiteit is heel hoog, dat maakt ons denk ik ook anders. Eigenlijk is Hambaken Connect één grote familie in de wijk.”