Nieuw college is #sociaal vergeten

Door Pieter Paul Slikker op 6 juni 2018

bijdrage Pieter Paul Slikker aan raadsvergadering 6 juni

Voorzitter,

De afgelopen weken was niet de vorming van een nieuw stadsbestuur the talk of the town maar – heel Hollands- gewoon het weer. Begrijpelijk – want de meimaand was de warmste maand in drie eeuwen tijd. In enkele uren viel er soms meer regen dan normaal gesproken in die gehele maand – straten en snelwegen stonden blank. Snelwegen. Dan weet men, dit is het moment dat ook de VVD zich druk gaat maken over klimaatverandering.

En zo blijkt. Want het proza van het bestuursakkoord predikt groen. En terecht, want klimaatneutraal in 2050 is geen pietluttige opgave. De #duurzame passages van dit akkoord kunnen dan ook op onze steun rekenen. Evenals de warme woorden die besteed worden aan een andere bestuurscultuur. Het #samen is niet minder dan een noodzakelijke cultuuromslag. Ook het #vernieuwend, met de prachtige ambitie om Cultuurstad van het Zuiden te worden geniet onze steun. Daar gloort zowaar een vleugje visie en durven dromen.

Dat vernieuwende karakter van het stadsbestuur zien we ook terug in personele zin. Een nieuwe generatie betrekt het stadhuis en dat doet deugd. Een wethouderskandidaat liep bij de presentatie van het akkoord op roze sokken. Een ander is Bosscher dan Bosch maar de familiare wortels van deze Bossche zoon komen nog niet zo lang geleden van ver. Het is een statement: ge kunt ’t hier maken – en dat is mooi. Jammer dat dit keer de dochter ontbreekt.

Voorzitter,

Precies dat is het wat een bestuursakkoord moet zijn. Verankering van de verandering die we willen zien. Los van proza en personeel zien we dat echter te weinig terug.
Allereerst: we missen een hashtag. De #sociaal die vele inwoners zo nodig hebben. Aan armoedebestrijding wordt niet meer dan een zin gewijd. De forse problemen bij de wijkteams, de te lange wachttijden en het fnuikende personeelsverloop in de zorg komen niet aan bod. Het aan het werk helpen van mensen in een uitkering lijkt zelfs gereduceerd tot het verplichten van een tegenprestatie – iets wat voorheen niet gebeurde.

Daarover willen wij duidelijkheid en die zullen we ook vragen met een motie. Mogelijkheden voor bijverdienen, experimenteren met vrijstelling of publieke banen etc. blijven onbenut en ook discriminatie op de arbeidsmarkt, deze week weer uitgebreid in het nieuws blijft onderbelicht. Daar zullen wij dus blijvend aandacht voor vragen.

Daarnaast lijdt het akkoord aan een gebrek aan concrete, afrekenbare doelen. Ook het bijbehorende lijstje met euro’s laat ons in verwarring achter.

Is dit het nu?

Het verschil tussen een plan en een droom geachte voorzitter is niets anders dan een deadline. Wat willen we bereiken op welk moment?

Één concreet plan komen we tegen. We verdubbelen de aanplant van bomen. Prachtig. Maar hoe zit het met het aantal woningen dat gebouwd wordt voor de 10.000 acuut woningzoekenden in onze stad? En hoeveel huizen worden er de komende periode verduurzaamd? In Utrecht stampt men jaarlijks 4000 duurzame woningen uit de grond. In Amsterdam, jawel, de stad is 6 keer zo groot maar toch, trekt men 150 miljoen uit voor een aardgasvrije stad terwijl wij gaan experimenteren met een buurtje zonder gaspitten. Met de schamele 2,5 miljoen voor duurzaamheid die dit College uittrekt kan men ook niet veel anders. We vrezen dat de stad over vier jaar vol staat met twee keer zoveel bonsai-boompjes. Veel meer zit er niet in.

Voorzitter,

Tegenover een begroting van 750 miljoen euro per jaar wordt 7 miljoen aan nieuw beleid gezet. Er was voor 4 miljoen aan ruimte dus slechts 3 miljoen verschuift ten opzichte van de afgelopen jaren. Dat is 1/250 van de begroting. Kortom: 99,6 procent van de begroting en het beleid blijft ongewijzigd. Dat is niet #vernieuwend. Dat is #oudewijninnieuwezakken.
We verwachten meer. Onze inwoners verdienen meer. Meer sociaal. Meer concreet.

Van de collegepartijen willen wij weten: zit dat er in? Lukt het u, samen met deze raad en de inwoners van onze stad, om conform uw uitgestoken hand, dit najaar een concrete actieagenda op te stellen waar we met elkaar aan kunnen werken, waar we elkaar aan kunnen houden en waar we een nieuwe begroting voor 2019 en verder voor kunnen opstellen? Dat voorstel doen wij hier vanavond met een motie die vraagt om concretisering..

Omdat dat nodig is om verandering te laten slagen. Voor de inwoners van ons prachtige ’s-Hertogenbosch.

Dank u wel,

Pieter Paul Slikker

Pieter Paul Slikker (‘s-Hertogenbosch, 1980) was in de periode 2014 -2022 raadslid en fractievoorzitter voor de PvdA-Den Bosch. Sinds mei 2022 is hij aan de slag als wethouder wonen, zorg en bestuurlijke vernieuwing. Zijn missie in de Bossche politiek is het terugdringen van de groeiende ongelijkheid: ‘Den Bosch is een prachtige stad, we vieren hier

Meer over Pieter Paul Slikker